Ohita valintanauhan komennot
Siirry pääsisältöön
Sisäänkirjautuminen

eAsioinnin ohjeet


Sähköinen asiointipalvelumme on vaihtunut 2.1.2017 alkaen.

eAsiointi
eAsioinnissa voit lähettää etuushakemuksen ja sen käsittelemiseksi tarvittavat liitteet. eAsioinnissa voit myös tarkastella etuuden hakemiseen ja maksamiseen liittyviä asioita sekä muokata järjestelmässä olevia henkilötietojasi.

NÄIN KIRJAUDUT eASIOINTIIN
Ensimmäistä kertaa eAsiointia käyttäessäsi, on ensin tehtävä rekisteröinti "Rekisteröidy" –painikkeen kautta, joka löytyy eAsioinnin kirjautumissivulta. Tämä koskee myös jäseniämme, jotka ovat käyttäneet aiempaa sähköistä palveluamme. Heidänkin täytyy tehdä uudelleenrekisteröinti. Rekisteröinnin yhteydessä luot uuden salasanan ja saat sähköpostiisi käyttäjätunnuksen. Sähköpostiin tulevalla käyttäjätunnuksella ja rekisteröinnin yhteydessä luomalla salasanalla pääset kirjautumaan eAsiointiin. 

Mikäli käyttäjätunnus ei tule sähköpostisi Saapuneet -kansioon, kannattaa tällöin tarkistaa sähköpostin roskaposti -kansio. Käyttäjätunnus -sähköposti saattaa löytyä sieltä.

Jos olet rekisteröinnin eAsiointiin tehnyt, mutta unohtanut salasanasi, voit luoda uuden salasanan eAsioinnin kirjautumissivulla olevan "Unohditko salasanasi?" -painikkeen kautta. Tämänkin suhteen kannattaa tarkistaa Roskaposti-kansio, mikäli sähköposti salasanan vaihtamiseksi ei tule Saapuneet -kansioon näkyviin.

Ansiopäivärahahakemuksen lähettäminen
Voit täyttää ja lähettää ansiopäivärahan ensi- ja jatkohakemuksen eAsioinnin kautta. Ensihakemusta käytetään silloin, kun edellisen hakemuksen päättymisestä on kulunut yli kuusi kuukautta.

Päivärahahakemus tulee toimittaa kassalle kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta alkaen etuutta haetaan. Huomaa, ettei eAsioinnin kautta voi hakea yli 3 kuukautta vanhempaa aikaa. Tällöin hakemus tulee lähettää kassalle postitse.

Voit lähettää eAsioinnin kautta:

  • ensihakemuksen oltuasi lomautettuna tai työttömänä vähintään kaksi kalenteriviikkoa;
  • jatkohakemuksen kalenterikuukaudelta tai neljältä kalenteriviikolta maanantaista sunnuntaihin kokoaikaisena jatkuneen lomautuksen tai työttömyyden ajalta;
  • jatkohakemuksen kuukaudelta tai neljältä kalenteriviikolta, jos olet työskennellyt hakemusjakson aikana osa-aikatyössä tai muuten tilapäisesti jakson aikana. Hakemusjakso (neljä kalenteriviikkoa tai kuukausi) määräytyy palkanmaksujakson mukaan;
  • jatkohakemuksen kuukaudelta (kuitenkin täytettynä täydet kalenteriviikot ma‒su) tai neljältä kalenteriviikolta, jos olet lomautettuna lyhennetylle työviikolle tai lyhennetylle työpäivälle. Hakemusjakso (neljä kalenteriviikkoa tai kuukausi) määräytyy palkanmaksujakson mukaan;
  • jatkohakemuksen kuukautta tai neljää kalenteriviikkoa lyhyemmältä ajalta työttömyyden tai lomautuksen päättyessä. Hakemuksessa on ilmoitettava työttömyyden päättymisen syy. Tällainen syy voi olla esimerkiksi yli kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön aloittaminen yhdellä ja samalla työnantajalla. Lähetä silloin hakemuksen liitteenä myös kopio työsopimuksesta.

Voit täyttää ja lähettää hakemuksen vasta haettavan jakson päättymistä seuraavana päivänä.

eAsiointi ohjaa sinua hakemuksen täyttämisessä. Jos jokin hakemuksen kohta on jäänyt täyttämättä tai täytetty puutteellisesti, palvelu antaa siitä ilmoituksen ja pyytää täydentämään puuttuvat kohdat. Hakemuksen kaikkiin kohtiin tulee vastata ennen kuin lähettäminen on mahdollista. Tällä varmistetaan, että sähköisesti lähetetyssä hakemuksessa on kaikki käsittelyssä tarvittavat tiedot. Hakija vastaa aina hakemuksessa ilmoitetuista tiedoista riippumatta hakemuksen toimittamistavasta.

Hakemuksen täyttämisen ja lähettämisen jälkeen saat ilmoituksen tarvittavista liitteistä. Lähetä myös liitteet eAsioinnin kautta.

Vuorottelukorvaushakemuksen lähettäminen
eAsioinnissa ei vielä ole täytettävää sähköistä hakemuslomaketta vuorottelukorvauksen hakemista varten.

Liikkuvuusavustushakemuksen lähettäminen
eAsioinnissa ei vielä ole täytettävää sähköistä hakemuslomaketta liikkuvuusavustuksen hakemista varten.

Liitteiden lähettäminen
Voit lähettää työttömyyskassalle sähköisesti myös hakemuksen käsittelyssä tarvittavia liitteitä. Sähköisesti lähetettävä tiedosto voi olla kooltaan enintään kaksi megatavua (2 Mt) ja tiedostomuodon tulee olla joko tif, jpg tai pdf. Voit valita avautuvasta valikosta liitteelle sopivan asiakirjalajin. Voit myös itse nimetä liitteen vapaasti.

eAsioinnin tilannetiedot
Tilannetietojen kautta näet mm.:

  • lähettämiesi hakemusten alku- ja loppupäivät sekä hakemusten saapumispäivät
  • maksuilmoitukset ja päätökset
  • enimmäisajan laskuriin kertyneet päivät

Tilannetietojen kautta et näe aiemmassa sähköisessä asioinnissa olleita tietoja.

eAsioinnin omat asetukset
Omissa asetuksissa voit esimerkiksi valita maksuilmoituksen toimitettavaksi ainoastaan sähköisesti. Mikäli maksuilmoitukseen sisältyy päätös ansiopäivärahasta, toimitetaan maksuilmoitus tällöin myös postitse valinnastasi huolimatta.  

eAsioinnin henkilötiedot
Henkilötiedoissa voit päivittää esimerkiksi muuttuneet yhteystietosi.

Kysyttävää eAsioinnista
Jos sinulla on kysyttävää eAsioinnista, voit soittaa kassan palvelunumeroon 020 690 069 arkipäivisin klo 9.00 – 11.00.